Před téměř půlstoletím, v letech 1968-69, vyvinul tehdy student Milan BRUNCLÍK, připravující se v Československém rozhlase na dráhu tvůrce nových médií, systém všeprostorové stereofonie, známý ve světě audiotvorby jako UMĚLÁ HLAVA.
Podobné systémy vznikaly paralelně v NSR a ve Švýcarsku pod názvy KUNSTKOPF nebo DUMMY HEAD. Československé řešení je ve svém účinku předstihovalo.
V prvé polovině sedmdesátých let, než byl Milan BRUNCLÍK z politických důvodů z Československého rozhlasu vyhozen, byla v jeho domovském studiu Hradec Králové UMĚLOU HLAVOU natočena řada slovesných i hudebních pořadů, z nichž většinu bolševičtí záškodníci v rámci Brunclíkovy politické perzekuce smazali. Zákeřně tak byla zničena i práce řady Brunclíkových spolupracovníků, z nichž k nejbližším patřili Igor Froněk, Pavel Krejčí, Jiří Mužík a Jiří Václavíček.
K UMĚLÉ HLAVĚ se její autor vrátil hned po své rehabilitaci v roce 1990 a dramatizace povídky Jaroslava Haška OBECNÍ VOLBY pod dramaturgickým vedením Milana Duse a v režii Pavla Krejčího získala tehdy nejprestižnější ocenění – Národní rozhlasovou cenu 1990 Literárního fondu.
V krátké zvukové rešerši můžete zaslechnout, že UMĚLA HLAVA představuje i po téměř půlstoletí nepřekonaný systém stereofonie, působící na posluchače v rámci pouhých dvou přenosových kanálů všeprostorově.
Bohužel, i v květnu 2015, kdy si připomínáme s koncem druhé světové války vznik regionálních studií Českého rozhlasu, si stanice Liberec a Hradec Králové nevzpomněly, že UMĚLÁ HLAVA patří k vrcholům jejich vkladů do rozhlasové tvorby. A pořady jí realizované dosáhly na úroveň, která směle snese po desítkách let srovnání s nynější produkcí KUNSTKOPF – DUMMY HEAD, jimiž se dnes ve světě např. na univerzitách etablují špičky audiotvorby.
STOPÁŽ : 10,58 min., STEREO – DUMMY HEAD